SALGSBETINGELSER
Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke
hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i
næringsvirksomhet med salg av varer over internett.
Avtalen
Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir ved kjøp i
nettgalleriet (blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte
korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.
Partene
Selger: Farlands formidler kunstverk i opphavsmannens navn. Kunstner er eier av verket fram til det er solgt, og evt. reklamasjon på kunstverket er opphavsmannens ansvar. Galleriet bistår i disse tilfeller etter avtale med kunstner, slik at du kan ta kontakt rett med galleriet om det skulle være noe.
Kjøper: Den personen som foretar bestillingen.
Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er godkjent av galleriet.
En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i
tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettgalleriet eller i kjøperens bestilling, og den
annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Priser
Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i betalingsløsningen før bestilling er foretatt.
Kunst og MVA
Farlands formidler kunstverk i opphavsmannens navn. Denne type omsetning er unntatt MVA i henhold til merverdiavgiftsloven (mval.) § 3-7 (4): - Opphavsmannens omsetning av egne kunstverk og opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk er unntatt fra loven. Det samme gjelder slik omsetning ved mellommann i opphavsmannens navn.
BKH-avgift
Prisene i nettgalleriet inkluderer lovpålagt kunstavgift på 5% på kunst over kr 2000 i de tilfeller det gjelder.
Personvernpolicy
For å gjennomføre et kjøp på Farlands.no trenger vi navn, adresse, mobilnummer og e-post. Dette er nødvendig for å kunne sende din bestilling til riktig leveringsadresse, holde deg oppdatert med ordrebevegelsene samt kontakte deg dersom det skulle være behov i henhold til dine ordre. Vi ved å foreta kjøp i vårt nettgalleri eller benytter våre tjenester, godtar du måten vi behandler personlige opplysninger. All behandling er basert på samtykke og avtaleinngåelse.
​
Angrerett og reklamasjon
Kjøperen kan angre kjøpet av kunstverket etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett
innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til galleriet eller kunstner selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Det er ikke angrerett på varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, dvs. varer som ikke er prefabrikkert, og som fremstilles på grunnlag av forbrukerens individuelle valg eller beslutninger.(jmf. Kjøpsloven §52)
Ved bruk av angreretten må kjøperen gi galleriet/kunstneren melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt. Mottar kjøperen angrerettskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettskjema, vil
angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.
Meldingen fra kjøper til galleri eller kunstner om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, eller brev), og den må inneholde opplysninger om
hvordan kjøperen vil returnere kunstverket.
Galleriet/kunstneren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag kunstverket eller henteseddel er stilt til selgerens rådighet. Galleriet/kunstneren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men kjøperen skal betale alle kostnadene for returforsendelsen.
Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel
kunne leveres tilbake til galleriet i samme stand og mengde som den var i da
kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til galleriet i originalemballasjen hvis
dette er mulig.
Passiv handling:
Dersom du ikke henter ordren og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven § 11 og § 13, og mister da retten til å gå fra avtalen. Når ordren kommer tilbake som uavhentet vil den bli kreditert i sin helhet og varene lagt tilbake på lager. Vi vil sende egen faktura pålydende porto to veier, samt et gebyr på 500 kr.
​
(Vi sender informasjon om angreretten samt angrerettskjema til alle våre kunder i form av en lenke på kvitteringen du får på e-post for hvert kjøp foretatt hos oss)
Frakt / retur
Kunden betaler frakt i tillegg til varens pris. Fraktpris fastsettes etter gjeldene satser samt en gjennomsnittsberegning av emballering/rekvisita.
Varer som er på vårt lager vil bli pakket og levert til sending 1-2 arbeidsdager etter ordren er mottatt. Dersom varen ikke er på vårt lager eller må tilvirkes, vil den normalt bli sendt fra kunstner innen 2-7 arbeidsdager og du vil motta en e-post etter bestilling med informasjon om når du kan forvente at varen er klar til sending. (Bestiller du flere varer hvor noe er på lageret vårt og andre ikke, vil bestillingen bli delt opp og du vil motta flere forsendelser)
​
Levering skjer med posten og du får hentemelding fra ditt lokale postkontor når varen kan hentes. ​
Dersom varen ikke blir hentet innen 14 dager vil den bli returnert til oss og du vil da bli fakturert for fraktkostnader. Ved uavhentede varer påløper et gebyr på 500 kr, uavhengig om man ønsker ordren tilsendt på nytt.​​
Kjøper må betale porto/frakt ved retur og varen må leveres tilbake innen 14 dager fra kjøper har mottatt varen.
​
NB! Farlands leverer kun varer i Norge (foreløpig). Dersom du ønsker å få varen tilsendt et annet land, kan du ta kontakt med oss.
​
Farlands tar forbehold om skrivefeil, uriktige priser eller driftstans forårsaket av forhold utenfor vår kontroll, herunder tekniske problemer. I tillegg forbeholder Farlands seg retten til å annullere ordre uten forvarsel og uten ytterligere forklaring.
Videre betraktes alle innlagte ordre som en aksept av kundens ønske om å kjøpe det gitte produkt; uten å ha mottatt ordrebekreftelse. Farlands har rett til og i etterkant annullere varelinjen eller heve kjøpet dersom det viser seg at det er oppgitt uriktige opplysninger, herunder men ikke begrenset til feil opplysninger fra våre underleverandører, feil i prising eller det skulle fremkomme opplysninger som gjør at vi ikke kan levere produktet i henhold til de på forhånd gitt opplysninger.